Lynguide: Sov bedre

sovgodt

For nogle mennesker kan det være svært at falde i søvn eller sove igennem. Det kan være et kæmpe problem. Læs med her og få en lynguide til, hvordan din søvn kan blive bedre, så du kan sove godt om natten.

Dyner og puder er vigtige

Søvn er enormt vigtigt for menneskers trivsel. Sover man dårligt, fungerer ens vågne timer også dårligt. Derfor er det værd at overveje, hvordan ens søvn kan blive bedre. Det kan være ganske simpelt.

Dyner og puder spiller en stor rolle, når det kommer til en god nattesøvn. En forkert pude til ens behov kan betyde, at ens nakke vrides i positioner, der ikke er særligt sunde. Det kan give store ryg- og nakkesmerter.

En dyne der er for varm eller for tung, kan ligeledes give store problemer. Det skyldes, at kroppen skal have lov at ånde om natten. Mennesker udskiller meget fugt om natten, og hvis varmen ikke kan komme ud, kommer man til at svede om natten.

En god seng gør underværker

Det er ikke kun dynen og puden, der spiller en rolle for ens nattesøvn. En ordentligt seng kan også betyder noget i forhold til, hvordan nattesøvnen kommer til at forløbe. Læs mere om senge hos Sengeland.dk.

Mennesker er forskellige, og en seng er derfor et individuelt valg. Nogle mennesker sover bedre på en hård madras, mens andre sove bedre i en dobbeltseng. Derfor er det vigtigt at vælge den helt rigtige seng.

Hvis sengen ikke er god nok til ens behov, risikerer man at sove dårligt. Det kan medføre rygproblemer, og derudover kan det betyder, at man får koncentrationsbesvær og øget risiko for diabetes.

Sov i et mørkt rum

Mørke er faktisk enormt vigtigt for vores søvn. Det er naturligt at sove, når der er mørkt. Kroppen udskiller hormoner, der får os til at slappe af. Når der ikke er mørkt, udskilles disse hormoner i lille grad.

Det betyder, at det er svært at sove, når der er lyst, hvorfor det også er yderst vigtigt at sørge for at rummet er mørkt, når man skal falde til ro.

Det kan derfor være guld værd at trække gardiner for og lukke dørene, så der ikke er noget lys, der slipper ind. På den måde ved kroppen, at det er tid til at slappe af og få sovet ordentligt igennem.